Til fjells

Hva er 20 meter lang, har 11 rom og en lounge? Jo, årets Finse-snøhule bygget av ivrige Askerelever!

Turrapport av elev Kjell Kristian Tømmer i 3IFA:

Mandag 27. april reiste Askers friluftslivselever på tur til Finse. Den verdensberømte Finseturen er selve høydepunktet i Vg3, og har blitt sett frem mot i lang tid. På Finse stasjon møtte vi læreren vår Dag, også kjent som ”Nastad Rescue”. Fra før av hadde vi med oss lærer Kristin.

Etter en liten skitur på vel 5 minutter, var vi fremme ved Finsehytta. Det var her vi skulle tilbringe den første natten. Treretters middag sto på programmet for kvelden, og her var det ingenting å klage på! Selve kvelden ble brukt til kort og brettspill, før det bar ut med smøring ski før morgendagen. Vi tok tidlig kvelden, og gledet oss til morgendagens store eventyr.

Tirsdag morgen våknet vi opp til skyfri, blå himmel. Vi ble servert god frokost, og pakket niste før det bar ut på tur. En rekke av elevene merket tidlig at de hadde smurt feil, og bakglatte ski preget første del av turen. Her er det skifeller og klister som gjelder. Etter vel 4 kilometer gange, mer eller mindre rett opp, var vi kommet frem til boplassen. Her hadde vår erfarne lærer Dag allerede gravd ut inngang, vindfang og vannhull.

Vi spiste en god lunsj, men solen stekte i det fine været, vel vitende om at vi hadde rundt 9 timer med hardt arbeid foran oss. Bygging av do, cab og finsesatellitt sto på programmet. Grunnet nøye planlegging i løpet av friluftslivstimene på skolen kom vi raskt i gang med gravingen. Snøføyken sto, og i det varme været måtte det drastiske tiltak til for å holde ut. Bar overkropp og raske shades ble fort løsningen. Under gravingen ble enkelte fristet av muligheten for å få litt brunfarge på kroppen, og velfortjente pauser dominert av soling tok mye av tiden.

Den harde jobbingen ga resultater, og finsesatellitten tok fort form. Da det mørknet ut på kvelden og taket på boligen vår enda ikke var på plass, måtte det et skikkelig tak til fra hele klassen for å bli ferdig før sikten ble dårligere. Utrolig nok ble vi ferdig på kort tid, og følelsen av å krype ned i soveposen var ubeskrivelig god.

Dagen etter ble vi vekket til Flåklypa, fremført på munnspill av Dag. Tåken lusket rundt boligen da vi spiste frokost denne morgenen, men på bare få minutter klarnet det. Været var enda finere enn i går, og vi la tidlig ut på dagens topptur, nemlig Kyrkjedørsnuten. Solen stekte i det vi kavet oss oppover i fiskebein med slalåmbrillene på. Underveis ble vi bedt om å finne veien til neste møtepunkt gruppevis, dette var lettere sagt enn gjort. Kart og kompasskunnskapene er nemlig ikke helt der de burde være for en friluftslivsklasse! Uansett, til toppen kom vi oss, og her var det nydelig utsikt. Det var klar sikt i alle retninger og best av alt, mobildekning. Etter å ha fått oppdatert seg på Facebook, Snapchat og Instagram bar det nedover igjen mot campen. Mye nedover i hockeystilling resulterte i fall og skrubbsår i ansiktet. Fort gikk det i alle fall, og fra toppen og ned til campen brukte vi rundt en time.

Da vi ankom campen lagde vi til fine sittegrupper i ettermiddagssolen. Her ble middagen spist, og etter et godt måltid var det tid for leker. Inspirert av mesternes mester lagde vi morsomme konkurranser som fikk adrenalinet til å pumpe. Etter at vinnerne var kåret, bar det ned i caben for en oppsummering av dagen, før en gjeng slitne friluftslivselever igjen kunne ta kvelden. Nå noe mer tappet for energi enn første natten.

På dag fire av Finseturen, var det en ganske sliten gjeng som våknet til snøvær og dårlig sikt, men dette påvirket ikke humøret! Endelig hadde vi fått skikkelig Finsevær. Etter en god frokost, var det skredsøkning som sto på programmet. Her ble vi lært hvordan vi søker etter savnede personer i snøskred og lignende. Deretter skulle det bygges nødbivuaker. Etter mye graving og skredsøkning, bar det på med sekken og avgårde mot Finse stasjon. Vi gikk gruppevis i snøstormen, og ble bedt om å finne veien via kompasskurs. Dette gikk ikke som lærerne hadde håpet og i snøstorm og lite sikt var det vanskelig å finne veien. Heldigvis kom Nastad Rescue oss til hjelp i snøføyken, og fikk geleidet oss tilbake i løypa. Vi kom oss trygt ned til Finse stasjon, og kunne nyte en kanelbolle og en varm kopp kakao på stasjonen. Hjemover var det en trøtt men fornøyd gjeng som satt samlet på toget mot Asker.

Takk for en fantastisk tur med fantastiske folk!

Nicolai Tofte i 3IFA har filmet den flotte snøhulen: https://www.youtube.com/watch?v=LfvaVECpZMM