Nonstop kan brukes til så mangt!

Klassene 1STE, 1STF og 1IDB lærer nå om sannsynlighetsregning.

Etter noen harde uker med forberedelser og gjennomføring av terminprøve i teoretisk matematikk (1T) fikk 1STE/1STF/1IDB endelig leke seg med nonstop som en introduksjon til sannsynlighetregning.

Det ble ivrige diskusjoner om antall utfall og kombinasjonsmuligheter, men også tid til å kose seg litt. 

Her er en nonstop-oppgave som flere enn førsteklassingene kan bryne seg på: 

1 pose med Nonstop inneholder:
7 Oransje
8 Gule
9 Svarte
5 Røde
9 Brune
6 Grønne

Totalt er det 44 Nonstop i posen.

Tenk deg at du skal trekke en brun Nonstop. Hva er sannsynligheten for at du klarer det?  Jo – du har 9 muligheter for å trekke en brun ut av de 44 Nonstopene.

Vi sier at det er 9 gunstige utfall og 44 mulige utfall. Det setter vi opp som en brøk:
9/44=0,205 som tilsvarer 20,5 % sannsynlighet for å trekke ut en brun Nonstop.

Nå skal dere tenke at dere skal trekke ut to Nonstop. Hva er sannsynligheten for å trekke ut først en rød og så en gul? Og er det det samme som sannsynligheten for å trekke ut en rød og en gul? Har rekkefølgen noe å si her? Ja, man må holde tunga rett i munnen nå vi jobber med sannsynlighet…

Og siste spørsmål: hva er sannsynligheten for at minst en av dere har lyst på Nonstop nå? ;-)