Historiebevisshet

Elevene i faget Sosiologi og sosialantropologi har besøkt 22. juli-senteret i Oslo.

22. juli-senteret inviterer elevene inn i ordskiftet: Hvordan vil dagens skoleelever at historien om 22. juli skal fortelles?

Sosiologi- og sosialantropologiklassene har vært på ekskursjon til 22. juli-senteret i Oslo. 22. juli-senteret er et læringssenter som formidler minne og kunnskap om terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. 

Historien fortelles på stedet der angrepet startet, i Høyblokka i Regjeringskvartalet. Elevene deltok i 22. juli-senterets undervisningstilbud «Hva skal vi lære bort om 22. juli?». Her skulle elevene selv være med på å bestemme hva som er viktig å lære og lære bort om terrorangrepene ved å lage sin egen utstilling om terrorangrepet.

Først utforsket elevene utstillingen som bestod av en tidslinje med bilder, sitater og nyheter om hendelsesforløpet denne dagen, 22.7.2011. Utstillingen besto også av et minnerom med bilder av de omkomne, opptak av vitnebeskrivelser og ekte ting og gjenstander.

Utstillingen gjorde et stekt inntrykk på alle, og elevene deltok med engasjement og refleksjon i utformingen av sine egne utstillinger til slutt.

Det som er minner for én generasjon, er historie for den neste (22. juli-senteret 2019)